Geschiedenis

Mooi filmpje uit het archief! karten op de openbare weg in de jaren ’60 https://www.facebook.com/groups/230967240392652/permalink/1462943940528303/

Zo is het karten begonnen

Van jongs af wil de mens sneller gaan. Door middel van de moderne techniek is men in staat om zich snel over de wegen te verplaatsen. Voor sommigen is dit nog niet genoeg en zo bedacht ArtIngelsin 1956 een kart om er samen met zijn vrienden wedstrijden mee te gaan rijden.

Al in 1964 werd er in het Oudland van Strijen een van de eerste kartbanen in Nederland aangelegd om de jeugd van Strijen wat te doen te geven in hun vrije tijd. De heer Piket had het initiatief genomen de kartbaan te realiseren en Dhr. Müller er van weten te overtuigen deze officieel te openen.

De eerste wedstrijd op de kartbaan van Strijen is verreden in oktober 1965 en tot op de dag van vandaag worden er elk jaar een Clubkampioenschap, een Grand Prix en het Zuid Hollands Kampioenschap op deze baan gehouden.

Ook zijn er grote namen in de auto- en kartsport die op Strijen de kneepjes van de sport hebben geleerd. Zo hebben Aad van Dalen, de eerste Nederlandse CIK kampioen en Peter de Bruijn, de tweede Nederlandse Wereldkampioen Karting, heel veel kilometers getraind op Strijen, maar heeft Peter ook Raikkonen naar Nederland gehaald om het racen hier te leren. Andere bekenden die met een warm gevoel terug kijken op hun tijd op Strijen zijn: Häkkinen, Verstappen, Schumacher, Button, Walschmidt, Lammers, De Vries etc.

Zo is het 50 jaar geleden begonnen

Adri van Belle, één van de allereerste leden van SHW steekt enthousiast van wal. Ik was 15 jaar toen mijn leraar techniek meneer Piket van de ambachtsschool te Oud-Beijerland vertelde over de plannen om te gaan racen met skelters in de Hoekse Waard.

Samen met mijn broers Ger en Hans zijn we toen in 1963 gaan kijken bij de demonstratie op het terrein van Koni schokbreker fabriek te Oud-Beijerland. Het plan was dat er bij de afdeling Autotechniek 10 skelters zouden worden gebouwd en deze voorzien zouden worden van Stihl kettingzaag motoren. Met 5 tot 7 rijders per kart wilde men dan wedstrijden in de Hoekse Waard gaan rijden om deze nieuwe vorm van autosport te promoten. We zijn daar toen alle drie meteen lid geworden.

In de winter van 1963/1964 zijn er 7 skelters gebouwd waarmee we in 1964 wedstrijden zijn gaan rijden op o.a. het terrein van Koni, bij Hofka in Klaaswaal, bij boer Hagen op Zuidzijde en in de kern van Numansdorp. Voor deze wedstrijd kregen we dan een briefkaartje van de vereniging met je opdracht voor het evenement. Dit was bijvoorbeeld het opbouwen en afbreken van de baan met strobalen. Ook gingen we elke maandag na een race weekeind op de ambachtsschool de karts weer in orde maken voor de volgende wedstrijd.

Omdat het op en afbreken van de baan veel tijd kostte en het lastig was daar steeds weer mensen voor te vinden werd er al snel gesproken over het maken van een eigen baan. Al snel kwam het zeer natte boomgaard aan de Voorweg in beeld en is dit terrein door SHW aangekocht om in 1965 te starten met de aanleg van een permanente kartbaan. Met veel puin vanuit Oud-Beijerland is toen het terrein verhard.

Adri heeft geholpen bij het aanleggen van de kartbaan waar de eerste wedstrijd is gereden in oktober 1965. In 28 mei 1966 is ook de kantine gereed en zien we in het Algemeen Dagblad dat kantonrechter D. Müller vind dat de skelterbaan een duidelijke functie heeft voor de eilanden. “Als de jeugd wat te doen heeft, blijft er geen tijd over voor baldadigheid en het brengt de jongeren het gevoel voor het verkeer bij.” Adri van Belle is na enkele jaren skelteren gestopt en verder gegaan in de rallycross. In 1980 is hij helemaal gestopt, maar 15 jaar later in 1995 was hij één van de eerste leden van histokart en van de historische monoposto’s vereniging.

Mensen van het eerste uur

De vereniging was in eerste instantie opgezet met eigen karts waar de leden dan samen hun wedstrijden reden. Maar al snel waren er ook rijders die hun eigen kart hadden en buiten de Hoekse Waard wedstrijden mee gingen rijden. Naast de Landia kart kwamen toen ook de eerste karts vanuit Italië met Parilla motoren in de Hoekse Waard en werd het bouwen van verenigingskarts gestopt.

Op de tweede woensdag van juni 1964 is ook Henk Andeweg lid geworden van SHW en exact een jaar later reed Henk zijn eerste wedstrijd in zijn eigen kart. Niet alleen was Henk met zijn zus Lize regelmatig op de kartbaan te vinden, maar ook Jany Schilperoord kwam graag met haar vader mee kijken naar de wedstrijden. De evenementen op Strijen waren namelijk er niet alleen voor de rijders, het skelteren was een echte familie aangelegenheid waar iedereen zich inzette om het skelteren mogelijk te maken. Zo wisten de dames van SHW in 1967 bij de bazaar in het Wapen van Strijen maar liefst 3.300 gulden binnen te halen voor SHW.

Het niveau van de SHW rijders was hoog en dat men daar in Nederland echt rekening mee moest houden blijkt wel uit het persbericht in 1969 waar SHW drie zeges mee naar huis name. Dat jaar nam Henk zijn eerste nationale titel (senioren) mee naar huis. In 1972 herhaalde hij dat in de nationale klassen en in 1977 bij de schakels.

Naast de successen van SHW waren er ook andere mooie ontwikkelingen. Zo wist Henk in 1968 de liefde van Jany te winnen en trouwde zij in 1971 met een erehaag van karts voor het stadhuis. Pas in 1982 is Henk gestopt als actief rijder en is hij zijn zoon Leo gaan begeleiden die de laatste nationale titel bij de schakels veroverde in de vorige eeuw.

Naast Henk zijn er nog vele andere van het eerste uur die nu nog actief zijn in de kart of autosport. Zo heeft o.a. Henk de Jong (MP Motorsport) vele titels binnengehaald op SHW.